Pressemelding 22.03.2023

Festningshotellene inngÄr strategisk partnerskap med nye Strawberry

Nordic Choice Hotels, som i Är bytter navn til Strawberry, fÄr fire unike tilskudd i portefÞljen nÄr Festningshotellene inngÄr distribusjonssamarbeid.

Det er fire hotell med historisk betydning som fra 22. mars inngÄr strategisk partnerskap med Nordic Choice Hotels. Oscarsborg Festning, Reenskaug Hotel, Kongsvinger Festning og Torreby Slott i Sverige er pÄ hver sin mÄte en del av den skandinaviske historien, men fortsatt tilgjengelige og attraktive.

– Vi pleier Ă„ si at “bruk er det beste vern” og her kan gjestene fĂ„ et besĂžk i historiske omgivelser, men med moderne fasiliteter og oppgraderte opplevelser. Ved Ă„ samarbeide med et stĂžrre konsern, gjĂžr vi ogsĂ„ hotellene enklere tilgjengelig for et stĂžrre publikum. For oss er det et viktig strategisk veivalg som gir hotellene vĂ„re et stĂžrre distribusjonsnett, sterkere support og tilgang til nye systemer, sier Tony Eide, styreleder og daglig leder av Festningshotellene.

Samarbeid foran konkurranse

Distribusjonssamarbeidet er en type nybrottsarbeid i en bransje som ikke var forberedt da de internasjonale bookingsidene entret markedet. NĂ„ Ăžnsker man Ă„ legge til rette for at verdiskapningen i reiselivet i stĂžrre grad beholdes innenfor landegrensene.

– Reiselivet i Norden har opplevd Ăžkt attraksjonskraft de siste Ă„rene. Satsingen pĂ„ produkter og opplevelser som stĂ„r ut i mengden er noe vi har til felles med Festningshotellene. Derfor har vi funnet sammen om Ă„ skape og tilby vĂ„re gjester unike opplevelser via vĂ„r sterke distribusjonsplattform og store kundenettverk. Med et styrket tilbud, stĂ„r vi ogsĂ„ sterkere i konkurransen med de globale bookingaktĂžrene, og ved Ă„ stĂ„ sammen kan vi sikre at vi kan fortsette Ă„ utvikle og trygge norske og nordiske reiselivsbedrifter, sier BjĂžrn Arild Wisth, viseadm.dir. i Nordic Choice Hotels. 

Vil Ăžke direktebestillinger

De fire Festningshotellene har til sammen 149 gjesterom, deriblant apartmentsuiter med flere soverom. Hver og ett har ogsÄ unike selskapslokaler og mÞtefasiliteter.

– Som en liten og frittstĂ„ende aktĂžr, har vi vĂŠrt avhengig av bookingselskapene med deres hĂžye provisjoner. NĂ„r vi nĂ„ knytter oss til et stort distribusjonsnettverk, fĂ„r vi flere muligheter for direkte bookinger fra bĂ„de medlemmer og bedriftsmarkedet. I tillegg har Nordic Choice Hotels kanskje vĂŠrt den reiselivsaktĂžren som har skapt mest oppmerksomhet i utlandet de siste Ă„rene gjennom Amerikalinjen, Villa Copenhagen og Sommerro for eksempel. Dette gleder vi oss til Ă„ bli en del av, forteller Eide.

Varsler flere nyheter

Hotellselskapet annonserte i fjor navnebytte til Strawberry som et ledd i en strategiomlegging. Gjennom nye partnerskap og samarbeid, satser nye Strawberry pÄ sterk vekst ikke bare i portefÞljen, men ogsÄ i det totale tilbudet til de over 2,3 millioner medlemmene. Dette betyr ogsÄ nye muligheter for flere partnerskap og ulike tilknytninger til selskapet.

– Vi har flere store nyheter pĂ„ vei frem mot dagen da vi formelt bytter navn, men ikke minst i tiden etter og de kommende Ă„rene vil vĂ„re medlemmer og gjester fĂ„ stadig flere fordeler, tilbud og muligheter for de beste opplevelsene. De fire Festningshotellene tilfĂžrer noe nytt i det som allerede er Nordens mest mangfoldige hotellportefĂžlje, og vi er sikre pĂ„ at samarbeidet vil styrke bĂ„de oss og dem, sier Wisth.

FAKTA OM FESTNINGSHOTELLENE

Oscarsborg Festning 86 rom
Kongsvinger Festning 28 rom
Reenskaug Hotel 28 rom
Torreby Slott 7 apartmentsuiter